Deelname aan wedstrijden

Binnen Judovereniging Nintai is er naast judo voor recreanten ook een groep actief met de wedstrijdsport. Speciaal voor hen die ook de wedstrijdsport willen beoefenen biedt judovereniging Nintai daarom, naast de reguliere judolessen, ook wedstrijdtrainingen aan.
Judoka's die deelnemen aan deze training worden intensiever en competitiever getraind door meer focus op wedstrijden. Dit betekent het behandelen van aspecten als balansverstoring, pakking, timing en strategie. Voor velen betekent dit al een echte uitdaging, op zowel fysiek als mentaal vlak, waar je veel van leert.
Het uitgangspunt van de wedstrijdtrainingen is om het plezier in judo te vergroten, judoka's te motiveren en deel te laten nemen aan wedstrijden. Samen met de trainer wordt gekeken welke wedstrijden leuk zijn voor de judoka's en passend zijn bij hun niveau.
De vrijdagavondtraining voor de wedstrijdjudoka's gaat in de schoolvakanties wel door. Er wordt uitgebreid getraind op wedstrijd gerelateerde technieken, maar ook conditionele en (lichte) kracht trainingen vormen hier een onderdeel van. Ook is er veel aandacht voor het team verband. De wedstrijden zijn individueel, maar voor een goede ontwikkeling is samenwerking erg belangrijk.

Hoe kun je deelnemen aan een officiële JBN judowedstrijd en hoe verloopt een wedstrijddag?

Allereerst word je lid van Judo Bond Nederland. Dit regel je zelf en kan via deze link Judo Bond Nederland jbn.nl
Samen met de trainer wordt er gekeken aan welke wedstrijden je deel kunt nemen, zij kunnen goed inschatten welke wedstrijden bij jouw niveau passen. Je ontvangt een inschrijfbriefje en deze vul je volledig in. Smen met het gevraagde inschrijfgeld doe je dit in een envelop, welke je in de brievenbus naast de mat deponeert.
Vervolgens zal je ingeschreven worden in de juist leeftijdscategorie en gewicht.
Een week voor de wedstrijd ontvang je de weegtijden voor je wedstrijd via de trainer, ook kun je deze zelf terugvinden door in te loggen op www.jbn.nl/mijn/inloggen
Op de wedstrijddag ben je ruim op tijd aanwezig om jezelf om te kleden in judopak en haal je de weegkaart op bij je trainer of coach. Met deze weegkaart ga je naar de weging, waar wordt gecontroleerd of het gewicht waarop je was ingeschreven nog correct is. Indien je te zwaar of lichter bent dan de categorie waarvoor je ingeschreven bent, dan word je meestal overgeschreven.
Na de weging kun je met je trainer en coach de zaal betreden. Hier verzorgen zij een warming-up, zodat je gereed bent voor je eerste wedstrijd. Je wordt omgeroepen of krijgt je matnummer te zien op je weegkaart. Je kaart geef je af bij de medewerkers die aan de desbetreffende mat zitten, waarna je plaats kunt nemen op de bank ernaast.
Nu begint het spannende wachten! Je wordt omgeroepen, krijgt een wit of rood gekleurde band om en je wedstrijd kan beginnen!
De wedstrijden van jongere kinderen vinden plaats middels een "poule systeem", dit betekent dat alle kinderen één keer tegen elkaar judoën, waarna de punten worden opgeteld en de podiumplaatsen bekend worden. De wat oudere judoka's (zeker bij grotere toernooien) worden ingedeeld volgens een "afval systeem", hierbij gaan alleen de winnaars een ronde verder. De afvallers krijgen een herkansing in de "herkansingsronde", maar ook deze ronde werkt met een afvalsysteem. Verlies je twee wedstrijden achter elkaar, dan is jouw wedstrijddag helaas voorbij.
Ben je geïnteresseerd geworden in de wedstrijdtraining of om deel te nemen aan toernooien, bespreek dit dan met de trainer. Die kan de mogelijkheden met jou en je ouders bespreken.